Gedenken in 2018Van traditioneel naar persoonlijk

Tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden voor nabestaanden om een dierbare te gedenken. Waar men vroeger meestal naar de plaatselijke steenhouwer ging om een traditionele grafsteen te laten maken, is dat tegenwoordig niet meer voldoende. We gedenken onze dierbaren het liefst op onze eigen, unieke manier en kiezen dan ook steeds vaker voor een gedenkteken, urn of gedenksieraad dat ‘niemand anders heeft’. In dit artikel vertellen we iets meer over de ontwikkeling van grafmonumenten en andere gedenkmogelijkheden door de jaren heen.

Ontwikkeling

Tot ver in de 20ste eeuw werden overledenen vooral begraven. Hoewel de eerste crematie in Nederland in 1914 plaatsvond, duurde het nog jaren voordat cremeren echt een serieuze en veel gekozen optie werd. In die tijd was de keuze in grafstenen was bovendien beperkt. Als de familie al geld voor een grafsteen had, kreeg deze een klassiek of ingetogen uiterlijk dat vooral niet teveel mocht afwijken van andere grafstenen.

In de tweede helft van de 20ste eeuw werd er geleidelijk aan meer mogelijk in het uiterlijk van grafstenen en ook nam het aantal crematies in Nederland sterk toe. Wanneer we kijken naar de ontwerpen van grafstenen, kwam er eerst meer diversiteit in de natuursteensoorten waar grafstenen van werden gemaakt. Pas later werden ook andere materiaalsoorten toegepast. Door de toename van crematies in Nederland groeide de behoefte aan asbestemmingen. Uiteindelijk beschikten steeds meer begraafplaatsen over een strooiveld, urnenmuur of urnengraven.

3 tips om je website goed door de zomer heen te loodsen

Passend bij persoonlijkheid

Tegenwoordig is gedenken echt persoonlijk geworden en gaat het om meer dan alleen de keuze voor begraven of cremeren. Steeds meer nabestaanden willen de persoonlijkheid van hun dierbare terugzien in de wijze van gedenken. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer creatieve asbestemmingen mogelijk. Zo kiezen mensen vaker voor een urn die er eerder uitziet als een kunstobject dan als een traditionele urn. Deze urnenwebshop heeft bijvoorbeeld een grote collectie met urnen die gemaakt zijn door kunstenaars. Naast esthetische redenen kan het ook zijn dat iemand vanuit een ecologisch oogpunt kiest voor een biologisch afbreekbare urn. Naast de bekende urn, kan as of zelfs een vingerafdruk op veel manieren, stijlen en kleuren in een sieraad verwerkt worden. Er kan zelfs een echte diamant gemaakt worden uit de as of het haar van de overledene.

Om nog even bij de asbestemmingen te blijven: Verschillende begraafplaatsen en crematoria bieden ruimte aan urnengraven. Een graf waarin de as van je dierbare bewaard kan worden. De meeste begraafplaatsen bieden de mogelijkheid om als familie daarvoor zelf een een persoonlijk urnenmonument te laten ontwerpen en maken.

Bij gedenktekens zoals grafmonumenten en urnenmonumenten is het persoonlijke ontwerp belangrijker dan ooit. Zo heeft een gedenkteken dat ontworpen is voor een kind een heel andere uitstraling dan een gedenkteken voor een volwassene. Ook elementen als cultuur, symboliek, geslacht en zelfs hobby’s of interesses worden verwerkt in ontwerpen van gedenktekens. Naast natuursteen kunnen er ook veel andere materialen in gedenktekens worden gebruikt, zoals rvs, cortenstaal, hout, glas, brons en nog veel meer. Hierdoor krijgen gedenktekens echt een persoonlijke uitstraling en komt er ook meer kleur op begraafplaatsen.

3 tips om je website goed door de zomer heen te loodsen

Inspiratie

Met al deze ontwikkelingen en mogelijkheden blijft het maken van een passende keuze voor een persoonlijk grafmonument of asbestemming onverminderd belangrijk. De mensen van Den Hollandsche Gedenktekens helpen nabestaanden om een passend herinneringsproduct te vinden of een gedenkteken te ontwerpen en realiseren door te luisteren naar hun verhaal.

grafmonumenten den hollandsche contact
0481 – 371 333

“Zo goed mogelijk online vindbaar zijn voor klanten, een uitdaging die Ewoud keer op keer aangaat. Met ruim 10 jaar ervaring weet hij inmiddels perfect hoe hij dit moet bereiken. “Er liggen nog zoveel mooie kansen voor de uitvaartbranche op online gebied.” – Ewoud Smedinga, online marketeer

Heeft u hulp nodig? Stel uw vraag.